Subscribe:

Jumaat, 7 Oktober 2011

Cara mengatasi marah ketika diserang marah


Cara ilmiah:
·         Dengan mengingati dan memikirkan nas-nas dari kitab-kitab atau hadith-hadith serta kisah-kisah ahli salaf yang berkaitan dengan kemuliaan sifat menahan marah,memberikan kemaafan,dan sebagainya.
·         Menakut-nakutkan diri kita dengan balasan azab Allah umpamanya dengan membisikkan ke dalam hati bahawa kekuasaan Allah lebih agung dengan kekuasaanku ke atas si polan ini.Sekiranya aku meneruskan tindakan amarahku ini aku tidak aman dari kemurkaan Allah pada Hari Qiamat sedangkan pada hari itu aku sangat berhajat akan keampunanNya.
·         Menyedarkan diri kita dengan sikap perseteruan dan permusuhan serta balas dendam dari golongan yang dimusuhi di mana musuh tersebut akan sentiasa mencari jalan untuk menghancurkan matlamat dan cita-cita kita kerana sudah menjadi sifat musuh akan suka dan gembira dengan bala bencana dan kesusahan yang meniup diri kita.
·         Menyedarkan diri kita tentang betapa buruknya rupa kita ketika marah dan cuba membandingkan dengan binatang yang garang dan ganas sedangkan orang yang tenang dan penyabar menyerupai manusia mulia dari para anbiya’,awliya’ulama’ dan hukama’.
·         Memikirkan bahawa menahan marah itu adalah suruhan Allah dan akan dimuliakan Allah sekalipun manusia akan memperkecil-kecilkannya dan juga menyedari bahawa pada hari Qiyamat kelak akan dilaungkan suara panggilan supaya sesiapa orang yang mengharapkan balasan pahala Allah tampil ke hadapan.Ketika itu tiada sesiapa yang tampil melainkan orang yang memaafkan kesalahan orang lain kerana Allah.
Cara amali:
·         Hendaklah berlindung dengan Allah dari syaitan dengan penuh kesedaran seperti:
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم          
ataupun dengan memegang hidung seraya membaca:

اَللًّهُمَّ َرَبًّ النًّبٍي مُحَمًّدٌ اغْفِرْلِي ذُنْبِي َواذْهِبْ غَيظَ قَلْبِي وَاَجِرْنِي مِنْ مُضِلاًّ الفَِتًنْ

·         Jika masih lagi berasa marah hendaklah diubah kedudukan dirinya.Sekiranya ketika itu berdiri maka hendaklah duduk,sekiranya duduk hendaklah baring.
·         Jika masih marah,segeralah berwudhu’ dengan air sejuk atau mandi.

Kelebihan Orang Yang Menahan Marah
Allah memuji orang yang menahan perasaan marahnya seperti firman-Nyat
ûïÏ%©!$# tbqà)ÏÿZムÎû Ïä!#§Žœ£9$# Ïä!#§ŽœØ9$#ur tûüÏJÏà»x6ø9$#ur xáøtóø9$# tûüÏù$yèø9$#ur Ç`tã Ĩ$¨Y9$# 3 ª!$#ur =Ïtä šúüÏZÅ¡ósßJø9$# ÇÊÌÍÈ  
134. Iaitu orang-orang Yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang Yang menahan kemarahannya, dan orang-orang Yang memaafkan kesalahan orang. dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang Yang berbuat perkara-perkara Yang baik;
Menepati dengan ini,Rasulullah saw menjelaskan dengan lebih terperinci dalam hadithnya yang bermaksud:
Seseiapa yang menahan marahnya sedangkan kalau dia mahu meneruskan nescaya dia lakukan,pasti akan Allah penuhi hatinya dengan keredhaan pada hari qiyamat

3 ulasan:

A.Z Ibrahim berkata...

Apasal tulisan ada tulisan yahudi tu?? try unicode masa masukkan dalam word copy kat notepad balik

mahyuddin ibrahim berkata...

mana yahudi mabuk?

A.Z Ibrahim berkata...

mambang mabuk minum brandy...