Subscribe:

Selasa, 15 Januari 2013

penyataan profesional sebelum praktikum j qaf



Program praktikum saya kali ini telah diadakan di Sekolah Kebangsaan Taman Sutera. Sekolah ini merupakan sekolah yang telah saya bertugas pada tahun lepas dan ini merupakan praktikum pertama saya. Walaupun mengalami sedikit masalah dari segi kewangan dan penempatan, saya menganggap perkara ini sebagai satu peluang untuk saya menimba ilmu. Sudah pasti suasana pengajaran dan pembelajaran akan berubah.
Selain itu, antara persediaan penting yang telah saya lakukan sebelum menjalankan sesi praktikum yang pertama ini adalah membuat persedian dari segi mental dan fizikal. Pengalaman mengajar yang lalu, sedikit sebanyak membantu saya dalam persediaan mental untuk menempuh kehidupan sebagai seorang guru praktikum. Perasaan takut dan kekok bukan lagi masalah tapi keinginan untuk lebih mesra dengan warga sekolah merupakan aspek yang ingin saya tekankan kelak. Saya juga berharap sepanjang tempoh praktikum ini, saya akan dapat menjalinkan hubungan baik dengan seluruh warga Sekolah Kebangsaan Taman Sutera. Alhamdulillah, sepanjang setahun saya berada di sekolah ini, saya dapat membiasakan dengan persekitaran dan suasana sekolah ini. Hubungan saya dengan guru-guru lain dan pihak pentadbir juga tidak menghadapai masalah.
Untuk persediaan dari segi fizikal pula, saya perlulah bersedia untuk sentiasa konsisten datang awal pada setiap hari sepanjang tempoh praktikum. Walaupun jarak antara sekolah dan rumah agak jauh iaitu lebih kurang 15km, saya akan pastikan kehadiran sepanjang tempoh praktikum adalah konsisten awal.
            Untuk praktikum kali ini juga, saya berharap agar dapat sentiasa mengemaskini portfolio praktikum setiap minggu tanpa bertangguh. Perkara ini penting agar selepas tamat praktikum kelak, beban tugasan praktikum tidaklah begitu banyak. Untuk buku persediaan mengajar pula, dengan bimbingan yang jelas dari unit praktikum, saya kira tiada masalah dari segi kekeliruan akan timbul dan saya berharap agar segala perancangan pengajaran yang telah saya rancang akan datang dapat diterima oleh murid dan objektif pengajaran sepanjang tempoh praktikum ini akan tercapai.
Harapan saya juga dalam melaksanakan praktikum akan datang, saya berharap agar anak didik saya dapat membaca al-quran dan juga iqra dengan sebutan yang betul. Walaubagamanapun, saya perlu membantu anak didik saya supaya mereka dapat membaca dan menyebut kalimah dalam al-quran. Antara teknik pengajaran yang akan saya laksanakan bagi memastikan mereka boleh membaca dengan betul ialah melalui kaedah talaqi mushafahah.
Melalui kaedah ini saya akan membaca terlebih dahulu dan seterusnya murid-murid akan mengikut bacaan saya. Disebabkan saya mengajar di kelas murid yang paling lemah, saya terpaksa membaca satu kalimah ke satu kalimah supaya murid dapat mendengar sebutan saya dengan jelas dan mereka mampu mengikut. Pegalaman yang lalu telah mengajar saya iaitu anak murid saya tidak mampu mengikut sekiranya saya membaca terus untuk melengkapkan  satu ayat.
Melalui kaedah ini juga, saya akan cuba melaksanakan pelbagai aktiviti bagi menarik perhatian murid supaya mereka tidak bosan semasa pembelajaran berlangsung. Saya bercadang untuk melaksanakan aktiviti seperti kuiz meneka sebutan potongan ayat dengan betul. Dalam aktiviti ini, saya akan membaca potongan ayat tersebut dan selepas itu, saya akan memilih seorang murid untuk kehadapan dengan memilih potongan ayat yang betul di papan hitam.
Akhir kata, saya sungguh berharap atas berkat usaha saya dengan diizinkan Allah agar anak didik saya boleh membaca al-quran pada masa akan datang. Segala usaha yang saya lakukan demi membantu anak-anak Islam pada masa kini yang mana al-quran semakin jauh untuk dibaca kerana mereka tidak mempunyai ilmu untuk membaca.

Tiada ulasan: